onsdag, december 13, 2006

ITPS, Stockholm har vänt trenden

ITPS, Startsida: Stockholm har efter ett antal år av svag utveckling vänt trenden och fått fart på sin tillväxt igen. Sysselsättningen under 2005 och första halvåret 2006 ökade med 3,8 procent i stockholmsregionen och är ett av bevisen på den positiva utvecklingen. Det konstaterar ITPS i en ny rapport, som presenterades vid konferensen Regionernas tillstånd 2006 i Malmö under onsdagen.
- Tjänstesektorns återhämtning, inte minst IT-sektorn, är främsta orsaken till att Stockholm nu har återhämtat sig, menar Peter Vikström, ansvarig för rapporten.
Även om Stockholm återigen visar upp en positiv utveckling når man ändå inte upp till den tillväxttakt som sker i Göteborg och Malmö.
Göteborg växer allra snabbast av de tre storstadsregionerna. Göteborg har en stark befolkningsutveckling, inkomstgapet gentemot Stockholm har minskat och tillväxten förefaller mer stabil i Göteborg jämfört med Malmö och Stockholm.

Inga kommentarer: