Stockholm övertar Skånes tätplats i den regionala tillväxtligan
Prognosen för den svenska ekonomin har också brutits ner på regional
nivå. Statistiska Centralbyrån har, på uppdrag av SBAB, tagit fram en
regional konjunkturindikator, som baseras på omsättningen i
näringslivet.
Regional konjunkturindikator för näringslivet
Den regionala konjunkturindikatorn visar att Stor-Malmö förra året
hade den högsta tillväxten av de tre storstäderna. Stor-Göteborg
växte också mer än riksgenomsnittet medan Stor-Stockholm släpade
efter.
- Det är framför allt den höga tillväxten i industrin i Stor-Malmö
som överglänser Stor-Stockholms och Stor-Göteborgs industri, säger
Tomas Pousette.
I år och nästa år väntas Stockholm överta tätplatsen i den regionala
tillväxtligan tätt följt av Skåne. De tre storstadslänen förutses bli
vinnare på arbetsmarknaden. De senaste tio årens koncentration av
tillväxt och sysselsättning till storstadsregionerna fortsätter under
2005 och 2006.
Konjunkturbrevet (nummer 1) och rapporten "Regional utblick" finns i
sin helhet på SBAB:s hemsida, www.sbab.se.
Aktietips.com
torsdag, januari 27, 2005
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar