måndag, mars 07, 2005

Hög trafiksäkerhet för barnen men stora risker för pensionärerna

Under år 2004 omkom inte ett enda barn under 18 år som fotgängare på det väg- och gatunät som landets kommuner har ansvaret för. Resultatet bekräftar att kommunernas arbete att skydda barnen i trafiken varit framgångsrikt, bland annat genom att skapa säkra skolvägar.

Äldre personer drabbas däremot värre. Av totalt 28 omkomna fotgängare var 20 över 65 år. Ett skäl till att så många äldre omkommer i tätortstrafiken är att de ser och hör sämre.

Sveriges Kommuner och Landsting

Inga kommentarer: