onsdag, februari 02, 2005

Sysselsättningen fortfarande högst i storstadslänen

AMS, Regional utveckling: Arbetsmarknadsutsikterna för år 2005:

Fördelningen av antalet sysselsatta inom de olika länskategorierna, storstadslän, skogslän samt övriga län, har varit relativt stabil under senare år om man jämför med utvecklingen under perioden 1987-2000. Storstadslänen har dock under senare år tappat mark gentemot andra regioner på grund av den kraftiga nedgången i Stockholms län i kombination med en mindre nedgång i Västra Götaland. Antalet sysselsatta har fortsatta att öka i Skåne men inte i tillräcklig omfattning för att kompensera minskningar i Stockholms och Västra Götalands län. För prognosperioden förändras denna bild genom att den förbättring som förutses på arbetsmarknaden i störst utsträckning kommer storstadslänen till del.

Inga kommentarer: